De eerste schepen en duwbakken met granen en dier- en veevoeder bestanddelen zijn reeds begast met fosforwaterstofgas in de havens van Rotterdam en Amsterdam.
Na de vele voorbereidingen, besprekingen met overheidsinstanties en het bewerkstellingen van locaties, waar schepen veilig konden worden aangemeerd, is in september 2015 het eerste schip met een, door voorraad aantastende insecten besmette lading, begast in de havens van Rotterdam.

Voor veel bedrijven betekend deze nieuwe mogelijkheid dé kans om een forse besparing in de kosten te realiseren, aangezien men nu niet meer naar Antwerpen dient te varen om een begassing te laten uitvoeren. De precisie begassingen zijn succesvol uitgevoerd naar tevredenheid van alle partijen.

Samenwerking overheden

“Altijd is de eerste keer van nieuwe dingen, zoals de eerste keer een schip met lading begassen, het lastigst. Bij het tweede schip zijn routes al een keer afgelegd en weet men min of meer wat te verwachten. Er dienen veel nieuwe zaken te worden geregeld en in bestaande situaties te worden ingepast. Dit vergt altijd weer een stuk flexibiliteit van mensen. De samenwerking met de diverse overheden, als IL & T, de Havendiensten en de DCMR, is naar volle tevredenheid verlopen. In de diverse overleggen en bij het oplossen van vraagstukken werd constructief overleg gepleegd en vooral ook meegedacht, zodat uiteindelijk alles op een juiste en veilige wijze kon worden uitgevoerd”, vindt Van Luit.

Kostenbesparing bedrijfsleven

“Dit is een zeer belangrijk verbetering voor het Nederlandse bedrijfsleven en bespaard naast veel transport en ander soortige kosten veel tijd, omdat men nu niet meer hoeft uit te wijken naar Antwerpen.”, stelt Paul van Luit van Fumico. “Nu men in Nederland ladingen in schepen kan begassen, zijn oplossingen dichtbij en zeer snel te verzorgen voor onze klanten”.

Volgens Van Luit breidt het nieuws over de mogelijkheden van de recente toelating zich nu in snel tempo uit in de markt. “Dit betekend dat steeds meer bedrijven met – soms grote structurele problemen – kunnen worden geholpen, omdat ze nu weten waar ze terecht kunnen”.

Terminals

“Voor terminals, waar veel verschillende partijen producten van verschillende klanten liggen opgeslagen, is er de oplossing om besmette partijen uit de terminal te kunnen laden in schepen en duwbakken en die op deze wijze op een andere locatie te laten begassen. Zo vermijd je veiligheidsproblemen en kunnen de andere activiteiten op de terminal gewoon doorgang vinden. Tevens verzorgd dit ook nog extra inkomsten voor de terminal door de extra los- en laad activiteiten”, aldus Van Luit.

Nieuwe locaties begassingen van scheepsladingen:

Havens van Rotterdam, Havens van Amsterdam en een mogelijkheid in overleg met Groninger Seaports zijn reeds realiteit. Ook in Zeeland zijn er reeds meerdere aanleg locaties voor zeeschepen (Vlissingen en Terneuzen). Daarnaast zijn wij in onderzoek naar locaties voor de binnenvaart in verband met achterland Europa.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Paul van Luit, 06-51850173 of paul@fumico.nl.